Ekin Sapı Devrimi

Ekim 1994’te, dünya çapında önde gelen sürdürülebilir tarım metotlarıyla ilgili bir kitap üzerinde çalışmak için, bir ekiple birlikte Japonya’ya gittim. Ekip üyeleri arasında proje direktörü Howard Shapiro, yazar Catherine Yronwode, fotoğrafçı olarak ben, yayımcı Anthony Rodale ve hem tur rehberimiz hem çevirmenimiz olan Tokyo’lu şair Naomi Otsuba vardı.

Osaka’ya vardığımızda havada fırtına öncesi bir huzursuzluk vardı. Ertesi sabah, yoğun bulutların altında, İç Deniz’in üzerinden uçtuk ve Şikoku adasındaki İyo şehrine vardık. Göz alıcı tabelaların pahalı ürünlerin reklamını yaptığı kalabalık semtler arasında tramvay ve tren ile yolculuk yaptık. Bu ürünlerin arasında en şaşırtıcı olanı, kilosu 170$ olan Kobe bifteğiydi. Kasabanın yan yana uzanan değerli arazilerine sebzeler, çeltik ve çiçekler ekiliydi. Banliyö bölgelerinde, ray hattına komşu bahçeler ise daha büyüktü, meyve ve diğer tohumlarda çeşit daha boldu.

Sahil kenarına öğleden sonra ulaştık ve eski bir otele girişimizi yaptık. Kısa bir süre dinlenip çaylarımızı içtikten sonra saygıdeğer Masanobu Fukuoka ile buluşmak için hazırlandık…